Nákupní košík
Herní počítače s garancí nejnižší ceny v Čechách a v Evropě
Adresa: Opletalova 20, Praha 1
Telefon: +420 792 480 835

GRAFICKÁ KARTA

GRAFICKÁ KARTA

Neboli GPU je zařízení díky kterému máme s PC vizuální zpěrtnou vazbu což znamená že má na starosti ukázat naám na monitoru vše co co se  v PC stane. Je zodpovedná za to že miliony hráců den co den doslova zmizí ve vitruálním světě bojů a příšer ale i za to že můžete kdekoliv komunikovat, přijmat informace nebo pracovat v grafickém rozhraní. Díky výkonu moderních GPU je dneska možné vstoupit do virtuálního světa doslova pohodlí pokoje s PC o běžných rozmerech.. Nebo využívat VR headset. Který je též dotovaný kvalitní GPU. Každá GPU ale potřebuje vlastní SW který se liší podle výrobce.. větu dominují 2 značky adva typy GPU chipů tedy AMD a Nvidia.. je to nekonečná zápas

Historie GPU   

Každý z Vás herních Veteránů si jistě pamatuje značky jako 3DFX a její karty VooDoo1,2,3,4,5 kterou později pohltila Nvidia nebo společnost ATI s GPU „ATI WONDER“ z roku 1986 Která se časem stala základem pro AMD.  Kde se vcelku jednalo pouze o 2D akcelerátory  a díky tomu vlastně opravdové 3D hry ani neexistovaly.. A světu vládly textové RPG, plošinovky a skákačky jako Komandér Keen, Jazz Jackrabbit, Prehistoric 2 a nebo později díky novějším „2.5/3D“ akcelerátorů 2,5D hry jako DOOM, Blood, Dukem Nukem atd.. Opravdový průlom nastal v roce 2005. Kde ATI (později AMD)představila GPU s Vertex jádry a funkcí Shader Model 3.0 a první vyrobena 90nanometrovou technologií. Což na tu dobu byla velmi silným konkurentem Nvidii s jejich GeForce 6800 Ultra z roku 2004 která se pyšnila rychlostí jádra na 400MHz a propustnosti až 6,8Megatextelů za sekundu, ATI navíc měla poloviční spotřebu tedy 41Watt a o 100MHz rychlejší jádro ale taky slabší propustnost pamětí a slabší sběrnici i proto Nvidia v roce 2004-2006 ve hrách dominovala..  Nášlap ATI tímto stylem byl pro Nvidii jako trn v oku. V roce 2006 ATI sfůzovala s AMD. Což byl pro svět hráčů velmi nejistý krok ze kterého byly všichni značně překvapeni a kvůli nelibosti byla AMD pod palbou i přes všechny úspěchy.  Na to Nvidia briskně reagovala vydáním GeForce 7950 GX2 což byla jedno-karta se dvěma GPU jádry na jedné desce v takzvaném „SLI“ což byla technologie paralelního spojení GPU a tím i navýšení výkonu v aplikacích které to podporovaly. ( AMD již měla v tu dobu konkurenční technologii CrossFire tedy to samé pouze pro AMD GPU karty) Nvidia šla taktéž 90nanometrovou technologií a spotřebou 110Watt a o 210MHz rychlejším jádrem..  Operační systémy začaly používat technologii DirectX 9.0C A očekávané Windows 7 se staly díky této podpoře stejně tak jako OpenGl 2.0 a Shader Model 3.0 okamžitě herní dominantou a Windows XP začaly ztrácet dech. Další velký zápas proběhl mezi AMD a Nvidií proběhl v roce 2015. Kde Nvidia naprosto rozdrtila konkurenční kartu od AMD R9 390x s 8GB RAM odběrem 416Watt v maximálním zatížení se svou Nvidia GeForce GTX970Ti s odběrem 148Watt a pouze 4GB RAM. Hráčská komunita byla ovšem nespokojená protože AMD stále nabízela dvojnásob RAM a byla o 3500Kč levnější ovšem nekonzumovala elektřinu jako tank naftu. I proto většina hráčů zvolila Nvidii protože nebylo potřeba upgradu na drahé supervýkonné PSU což by dále enormně prodražilo už tak drahý upgrade a z mého pohledu (a to nejsem ekoterorista a preferuju výkon) strašidelně prodražil provoz. 

AMD vs Nvidia dnes…

Dnešní stav je takový že Nvidia drží palpost od chvíle kdy předvedla technologii RayTracing neboli RTX. AMD na Raytracing nastoupila později a nedosáhla takových výsledku jako Nvidia pro představu si srovnáme.

Nvidia RTX3070

Průměr FPS v TOP 10 AAA hrách 2020-2021

 
1920×1080 (FullHD) – 71 FPS
 
2560×1440 (QuadHD) – 46 FPS
 
2560×1440 (ULTRA) – 34 FPS

AMD RX6700XT

Průměr FPS v TOP 10 AAA hrách 2020-2021

 
1920×1080 (FullHD) – 51 FPS
 
2560×1440 (QuadHD) – 36 FPS
 
2560×1440 (ULTRA) – 19 FPS

Jak je vidět když srovnáme ty to modely GPU tak ani o rok mladší AMD se svým RayTracing nemá ve vysokém výkonu šanci a na lomu cena/výkon Nvidia jasně dominuje.. Ovšem ne všechny hry dneska podporují RayTracing a ne vždy je RayTracing opravdu změna k lepšímu.. Troufnu si říct že AMD stále dominuje ve stabilitě.. Sice má větší odběr ale menší podíl dropů v „peak performance“ což pro nás znamená menší kolísavost FPS než má Nvidia. Dále musím bohužel nebo bohudík že tak či tak je dobrá volba jak AMD tak i Nvidia.. Jelikož na dnešní poměry dosahují extrémních výkonů za dobrou cenu.. A v našich PC vždy najdete dobře kombinované komponenty tak, aby Vás od práce, sledování filmů nebo hraní AAA her.. Nic nerušilo..

Doprava zdarma

Při nákupu nad 50 000 kč

Snadné 14 denní vrácení

14 denní záruka vrácení peněz

Mezinárodní záruka

Standardně Délka záruky 2 roky

Bezpečná platba

PayPal / MasterCard / Visa