PROCESOR (CPU)
Procesor neboli “CPU” je srdce a neodmyslitelnou součástí počítače bez které by žádný moderní počítač nemohl fungovat. Udává tempo svou vnitřní strukturou celé sestavy a tedy v maximální dávce ovlivňuje celkový výkon PC. Volba procesoru definuje PC jako celek.
Procesorů je celá řada nás ale budou zajímat 3 základní platformy :
- INTEL
- AMD
- ARM
INTEL
Je nejrozšířenější platforma po celém světě vyniká primárně cenou, ale i výkonem. Intel se prosadil hlavně ze začátku počítačové éry kdy jako jediný byl schopen dodat extrémní množství CPU typu XEON ( spoustu jader a spousty vláken) pro potřeby serverů, CPU typu CENTRINO které byly hojně používané době prvních tenkých laptopů s dlouhou výdrží nicméně stále se jednalo pouze o kancelářské stroje a i když v té době hráči měly na výběr, INTEL byl vždy na topu. První velká revoluce v procesorech přišla s prvním procesorem typu Core-i3(dvoujádra) následně Core-i5(čtyřjádra) a poté Core-i7(osmijádra) Intel přešel na technologii TurboBOOST 2.0 a přidal Hyperthreading ( multivláknové zpracování které bylo do té doby doménou prakticky jen datových center, serverů a video editačních sestav). V tu dobu se ale značné dotahovala konkurence z AMD. Tak INTEL začal tlačit na pilu a dneska máme core-i3/i5/i7/i9 dvanácté generace která stále platí za mainstream jak v pracovní sféře tak i v herním světě.. I my rádi používáme INTEL do našich sestav jelikož má nejširší podporu a v zásadě bude vždy levnější než konkurenční platformy.
INTEL se vyznačuje chladnějším termálním profilem, nízkou spotřebou širokými a vysokými frekvencemi a možnostmi OVECLOCKINGU o kterém si povíme níže v článku jelikož jde napříč technikou.
AMD
AMD byla vždy největší konkurence Intelu jak v industriálním použití tak i v herním světě v době Intelovských centrin měl AMD primárné PC platformu X2/X4 ATHLON která přežila do dnes ve značně změněné podobě známé jako ATHLON A6/8/10 Dále řada známá pro název svojí architektury a to BULLDOZER tedy procesory řady FX.. Které byly hned nejvýkonnější a měly v zásadě odemčené násobiče takže šli taktovat na neskutečné frekvence. zde nutno podotknout jeden z rekordů youtuber známý jako “RX4D”, dostal jeho FX-8320e přes 10.2GHz. všechny čtyři “Bulldozer jádra”. Taková technologie ale přináší problém a to je odpadní neboli ztrátové teplo a to je opravdová Achillova pata AMD.. Nejeden vtipálek na otázku co mám v PC za CPU odpoví “topení”.. Což o AMD opravdu platí dodnes i přes to že byla Bulldozer technologie překonána. Tedy naproti Intelu je třeba masivních chladičů a dobrého airflow. Dále serverové řešené EPYC který značně překonával Intel na počty ale frekvence byly extrémně nízko a to ho drželo na okraji. AMD se poučilo ze všeho co dosáhly a zasadilo Intelu značnou ránu, když dalo zrodu procesorů RYZEN a THREDRIPPER které dneska značně dominují hernímu světu jelikož pro svou oblíbenost a rozšíření vzniká mnoho komponent zvučných jmen a zároveň se i díky tomu AMD snaží tlačit dolu s cenou. Další benefit AMD je výroba vlastních GPU (grafických karet) vytváří svůj HW od začátku značně lépe nastavený na kooperaci v rodinném kruhu produktů což ho dneska drží na výsluní herního světa více než kdy dříve. Nutno podotknout že AMD je od dříve zmíněného Intelu dražší někdy i o desítky procentu ale za vaše peníze dostanete od AMD bezkonkurenční výkon..
AMD se vyznačuje extrémním výkonem za cenu vyšší ceny, vyššími nároky na chlazení a dražšími komponenty.
ARM
ARM procesory jsou obecně nazývané jako SoC ( neboli System on Chip) nacházejí se všude ve vašich telefonech, chytrých televizích ale i například v chladničkách. Co je ale důležité pro nás je jejich výkon vs spotřeba. každý to zná.. Sednete so doma ke svému PC zapnete PUBG a ouha.. FPS padají skor pod 25 a hra se nejen že nedá hrát ale není koukatelná a v tu samou chvíli vytáhnete telefon z kapsy připojítese do boje a je zvás vítěz a přitom máte v obou případech 1080P rozlišení čím to je?? Je to rozdíl v architektuře ARM platforma je primárně unixová ( tedy podporující primárně linux) a tak je v případě hraní mnohem efektivněší a vy si užíváte naprosto plynulou akci.. jak je to ale možné máte přece super budget PC.. jak jsem již řekl jde o kombinaci několika faktorů unixový operační systém, vyšší efektivita FPS/watt, naprosto odlišná architektura.. proč si o ni ale píšeme? Protože hrát chtějí všichni malý i velcí a výrobci to dobře vědí.. A tak firma Qualcomm přišla s procesorem Snapdragon 8cx. zde můžete shlédnout jeho boj s mainstreamovou i5 od Intelu https://www.digitaltrends.com/computing/snapdragon-8cx-vs-core-i5/ není to klasický X86/X64 platforma jako Intel a AMD, ale uvnitř se šikovně skoval emulátor X86 a díky tomu můžete nainstalovat klasický operační systém místo unixového a hrát a pracovat stejně jako na svém PC s rozdílem že spotřeba je 10x nižší a výkon totožný.. Sice je to jedna z prvních vlaštovek, ale jako milovník Unixu ( Arch Linux, Manjaro, OpenSuse) se neuvěřitelně těším na první ARM dedikovanou herní platformu s možnostmi běžného PC (ne jako PS nebo Xbox) Těším se na letošní novinky o kterých Vás budeme informovat v týdenním blogu na našich stránkách.
Teď si povíme o tom jak vhodně zvolit nejlepší procesor pro Vaše potřeby a získáte tím přehled o měření výkonu a tím i možnost vhodněji vybrat CPU do Vaší sestavy podle vašim ač už pracovním či herním PC.
Velmi vhodný a známým programem je “PassMark” a “PCMark” kterým se provádí takzvaný “BENCHMARK” ( test PC sestavy na stabilitu, výkon a odhalení možných problémů) Který nám na konci provede grafy s přehledem o hodnotách výkonu jednotlivých komponent a také stability jako celku zda spolu třeba některé komponenty netvoří HW/SW problém který může působit nestabilitu systému. Každý počítač od nás projde velmi slušným 4.hodinovým testem. Pracovně nazývaný “Křest Ohněm” kde všechny komponenty dosáhnou uměle svého maxima jsou tak zanechány po celou dobu testu.. U takových sestav hlídáme správnou funkci chlazení, stabilitu, FPS dropy, a celkovou stabilitu výkonu sestavy.. V případě že je něco v nepořádku vždy dokážeme najít řešení až už aktualizací a nastavení biosu, výměnou komponent, nebo odladění SW. Toto vždy komunikujeme s každým zákazníkem individuálně a každý si odnese osvědčení o testu s vypsanými hodnotami z testu a o úspěšném testu zahoření.. Pak už jen stačí PC vybalit a začít pracovat, hrát, sledovat YT nebo začít streamovat. Programy můžete získat zde z níže vypsaných linků
https://benchmarks.ul.com/pcmark10 https://www.passmark.com/
A protože už teď víte jak to funguje předvedeme si v praxi 2 příklady. Pro oba jsem vybral stejné grafické karty odlišíme je procesory Intel vs Amd a hned poznáte rozdíl ve výkonu.
Jak vidíte stejná GPU (grafická karta) a jiný CPU (procesor) rozdíl ve frekvencích -100MHz pro AMD a přesto dokáže Intel solidně porazit.. Jak to?? Jde o efektivitu. to co Intel nahání frekvencema AMD dokáže vynahradit SMT technologii ( super multi treding) Což zvedá jeho efektivitu i při nižších frekvencích a to někdy i 15-25% samozřejmě je dražší ale výkon je nesporný. Toto je pouze jeden příklad hráče v případě aplikací které nevyužívají nic než první 2 jádra a ne vlákna tak Intel bude dominovat sice o 5-7% procent ale bude. tedy znovu důležitá otázka zní na co bude PC sloužit.. Čím více poznáme vaše požadavky tím spíše pro Vás najdeme nejvhodnější stroj..
Takže v tomto bodě máme přibližnou představu o tom co je pro nás nejvhodnější varianta dle našich potřeb. Co ale dělat když chcete své herní zážitky sdílet s celým světem? Jak to udělat? co k tomu potřebujeme? a jak nás v tomto CPU ovlivní? to si vysvětlíme zde.
Takže.. Jaký CPU na streamování ? To je ošemetná otázka.. A tak si nejdříve vysvětlíme základy jelikož tato možnost závisí na vícero faktorech. V první řadě si vezmeme referenční “PC AMD” s Ryzenem 5. Budeme streamovat APEX LEGEND ve 4K a my víme že za takových podmínek nám dá krásných 106FPS samozřejmě že pokud začneme streamovat odebereme CPU značný kus výkonu a GPU také.. počítejme tedy pro všechny případy až 30% Zpracování veškerého dění + zpracování zvuku a to vše pod nějakým profilem odesílat sítí do světa prostě kus výkonu ukousne.. Tedy můžeme si dovolit streamovat ze 4K ale pouze 60FPS aby byl zážitek ze hry stabilní jak pro hráče tak i pro sledující na platformách. V případě referenčního “PC INTEL” s Core I-7 ve 4K máme pouze 88 FPS. Tedy při 30% odřezu výkonu nemůžeme očekávat plynulých 60FPS tedy bude nutné spokojit se pouze s 2K(1440p) při 60FPS.. A rozdíl je zde opravdu “JEN” v typu a výkonu procesoru který tímto drasticky rozhoduje o výsledku ačkoliv jsou grafické karty totožné a Ryzen je o 100MHz slabší než Intel.. Dá se tedy říct žer na stream ve 4K 60FPS je třeba CPU který má 22182 bodů a nebo lepší.
22182 Bodů
Obecně se dá říct že streamování mezi 1080p až 4K je třeba výkon rovnající se výkonu Core i5 4generace tedy 4 jádra 4 vlákna cca přes 3GHz takový procesor má 5392 bodů.. Tento výkon je nutný pro samotný běh streamování aniž by PC dělal něco víc.
Proto je rozhodnutí o tom jaký CPU použijeme extrémně důležitý.. A proto by s volbou CPU měla začínat každá sestava. My to tak děláme vždy a díky nám to teď víte i Vy..
Termální Profil (TDP)
Jak jsem přednesl další faktor ovlivňující výběr je termální profil.. pro počítač na hraní, editování videa a streamování je nutné počítat s dobrým chlazení a tedy hlučnější provoz což jde omezit několika faktory o kterých si povíme. Tichý provoz a nízké teploty tedy i kompaktnější balení lze očekávat u kancelářských a multimediálních PC.. Dále tento parametr ovlivňuje i kompaktnost provedení protože 16cm chladič do MiniITX prostě nevejde..
U herních sestav je třeba silně dbát na správné chlazení CPU bez ohledu na typ ( i když všichni víme že AMD je přeborník ve vysokých teplotách a to i u GPU) Tedy si povíme o TDP alias Thermal Design Power. Tedy se bavíme o maximálním tepelné ztrátě procesoru která je poměrem mezi napětím a proudem který procesor unese v nejhorších podmínkách.. tedy jeho zdravé maximum u kterého výrobce garantuje funkčnost po dobu záručního období.
Každý procesor má tuto hodnotu jinde.. Vysoké TDP neznamená vždy vysoký výkon jelikož se na to musíme podívat vzhledem ke generacím CPU kde každá další generace má vyšší frekvenci, vyšší výkon, nižší nebo stejnou spotřebu. Spotřeba se udává v jednotkách Watt.. Například Core-i5 4670K, TDP-84Watt.
Tedy u AMD musíme obecněji počítat s větším chladičem tedy maximálně MicroATX case u klasického vzduchového jelikož TDP je u AMD průměrně u 75-125W. Naopak chladiče u INTELU v “obdobném” výkonu (benchmark bodů) můžeme využít i MiniITX jelikož jeho průměrné TDP je cca 65-84W. Špatný výběr chlazení má za následek rychlou destrukci procesoru, nebo pomalejší variantu kde se postupně objeví lagy, shutter a nakonec extrémní propad výkonu. V tom nejlepším případě “pouze” nedosáhnete na nominální výkon.
Nicméně vzduchové chlazení, termální pasty a vodní chlazení, bude vlastní kapitola o které si povíme v jiném článku, kde si to rozebereme do puntíku…
Naučily jsem se další pojmy, pochopily hlouběji kompaktnost výběru CPU a teď se podíváme na něco co zajímá každého hráče a to je…
OVERCLOCKING (OC)
Asai nejzajímavější, nejtajemnější a nevíce cenněná schopnost byla umět z CPU vymáčnout více FPS a přitom ho nespálit.. Dříve byla třeba nastavovat vše v biosu a chápat jednotlivé pojmy.. Dneska je Overclocking dále jen “OC” v podstatě hračka.. Vetšina moderních biosů má dneska tlačítko OC a nebo PERFORMANCE mod.. Takže vše vyřešíte jedním kliknutí a to beze strachu a bez BSOD (modrá smrt) Pro Deep OC je stále třeba znám velmi mnoho parametrů a jejich vzájmenou interakci.. Základem je násobič, napětí CPU, frekvence jádra a rychlost sběrnice. Díky tomu dokáže i méně zkušený uživatel dosáhnout bezpečně až 10-15% navýšení výkonu aniž by musel upracovat chlazení nebo něco zdroj. Posledním dobou he hitem PODVOLTOVÁNÍ. paradoxně snížením napětí a zachováním frekvence, klesne i proud a tím i teplota což dovolí vyšší výkon a snížení FPS dropů a zvýšení plynulosti jelikož procesor prakticky nemůže nikdy více throtlovat neboli dosáhnout maxima TDP a v rámci “sebeobrany” CPU sníží automaticky frekvenci a tím se ochladí což má za následek enormní pád výkonu.