GRAFICKÁ KARTA
Neboli GPU je zařízení díky kterému máme s PC vizuální zpěrtnou vazbu což znamená že má na starosti ukázat naám na monitoru vše co co se v PC stane. Je zodpovedná za to že miliony hráců den co den doslova zmizí ve vitruálním světě bojů a příšer ale i za to že můžete kdekoliv komunikovat, přijmat informace nebo pracovat v grafickém rozhraní. Díky výkonu moderních GPU je dneska možné vstoupit do virtuálního světa doslova pohodlí pokoje s PC o běžných rozmerech.. Nebo využívat VR headset. Který je též dotovaný kvalitní GPU. Každá GPU ale potřebuje vlastní SW který se liší podle výrobce.. větu dominují 2 značky adva typy GPU chipů tedy AMD a Nvidia.. je to nekonečná zápas
Historie GPU
Každý z Vás herních Veteránů si jistě pamatuje značky jako 3DFX a její karty VooDoo1,2,3,4,5 kterou později pohltila Nvidia nebo společnost ATI s GPU “ATI WONDER” z roku 1986 Která se časem stala základem pro AMD. Kde se vcelku jednalo pouze o 2D akcelerátory a díky tomu vlastně opravdové 3D hry ani neexistovaly.. A světu vládly textové RPG, plošinovky a skákačky jako Komandér Keen, Jazz Jackrabbit, Prehistoric 2 a nebo později díky novějším “2.5/3D” akcelerátorů 2,5D hry jako DOOM, Blood, Dukem Nukem atd.. Opravdový průlom nastal v roce 2005. Kde ATI (později AMD)představila GPU s Vertex jádry a funkcí Shader Model 3.0 a první vyrobena 90nanometrovou technologií. Což na tu dobu byla velmi silným konkurentem Nvidii s jejich GeForce 6800 Ultra z roku 2004 která se pyšnila rychlostí jádra na 400MHz a propustnosti až 6,8Megatextelů za sekundu, ATI navíc měla poloviční spotřebu tedy 41Watt a o 100MHz rychlejší jádro ale taky slabší propustnost pamětí a slabší sběrnici i proto Nvidia v roce 2004-2006 ve hrách dominovala.. Nášlap ATI tímto stylem byl pro Nvidii jako trn v oku. V roce 2006 ATI sfůzovala s AMD. Což byl pro svět hráčů velmi nejistý krok ze kterého byly všichni značně překvapeni a kvůli nelibosti byla AMD pod palbou i přes všechny úspěchy. Na to Nvidia briskně reagovala vydáním GeForce 7950 GX2 což byla jedno-karta se dvěma GPU jádry na jedné desce v takzvaném “SLI” což byla technologie paralelního spojení GPU a tím i navýšení výkonu v aplikacích které to podporovaly. ( AMD již měla v tu dobu konkurenční technologii CrossFire tedy to samé pouze pro AMD GPU karty) Nvidia šla taktéž 90nanometrovou technologií a spotřebou 110Watt a o 210MHz rychlejším jádrem.. Operační systémy začaly používat technologii DirectX 9.0C A očekávané Windows 7 se staly díky této podpoře stejně tak jako OpenGl 2.0 a Shader Model 3.0 okamžitě herní dominantou a Windows XP začaly ztrácet dech. Další velký zápas proběhl mezi AMD a Nvidií proběhl v roce 2015. Kde Nvidia naprosto rozdrtila konkurenční kartu od AMD R9 390x s 8GB RAM odběrem 416Watt v maximálním zatížení se svou Nvidia GeForce GTX970Ti s odběrem 148Watt a pouze 4GB RAM. Hráčská komunita byla ovšem nespokojená protože AMD stále nabízela dvojnásob RAM a byla o 3500Kč levnější ovšem nekonzumovala elektřinu jako tank naftu. I proto většina hráčů zvolila Nvidii protože nebylo potřeba upgradu na drahé supervýkonné PSU což by dále enormně prodražilo už tak drahý upgrade a z mého pohledu (a to nejsem ekoterorista a preferuju výkon) strašidelně prodražil provoz.
AMD vs Nvidia dnes…
Dnešní stav je takový že Nvidia drží palpost od chvíle kdy předvedla technologii RayTracing neboli RTX. AMD na Raytracing nastoupila později a nedosáhla takových výsledku jako Nvidia pro představu si srovnáme.
Nvidia RTX3070
Průměr FPS v TOP 10 AAA hrách 2020-2021
AMD RX6700XT
Průměr FPS v TOP 10 AAA hrách 2020-2021
Jak je vidět když srovnáme ty to modely GPU tak ani o rok mladší AMD se svým RayTracing nemá ve vysokém výkonu šanci a na lomu cena/výkon Nvidia jasně dominuje.. Ovšem ne všechny hry dneska podporují RayTracing a ne vždy je RayTracing opravdu změna k lepšímu.. Troufnu si říct že AMD stále dominuje ve stabilitě.. Sice má větší odběr ale menší podíl dropů v “peak performance” což pro nás znamená menší kolísavost FPS než má Nvidia. Dále musím bohužel nebo bohudík že tak či tak je dobrá volba jak AMD tak i Nvidia.. Jelikož na dnešní poměry dosahují extrémních výkonů za dobrou cenu.. A v našich PC vždy najdete dobře kombinované komponenty tak, aby Vás od práce, sledování filmů nebo hraní AAA her.. Nic nerušilo..